torsdag 16 juli 2009

På bläckfiskjakt!


Tidigt i morse, medan havet fortfarande låg spegelblankt och morgondiset låg kvar, åkte vi ut med båten för att snorkla efter bläckfisk. Det är nästan magiskt när man stänger av motorn och slänger i ankaret och simmar ut. Vi har inte kunnat använda båten på några dagar, det var nämligen så att sist vi var ute så fångade George en väldigt stor bläckfisk. Som han slängde upp på båten med orden: Lägg den i nätkassen! ... ... Bläckfisken for fram över golvet på båten (har en stark känsla av att det inte heter golv på båtar...) förvånande snabbt. Jag skulle absolut ha tagit den om det inte vore för att jag stod uppe på sätet och trasslade in mig i mig själv... Letade efter något att ta den MED. Men bläckfisken klättrade upp på mitt säte med sina klibbiga ben och sen in bakom mitt säte... ner i motorn. Oj då. Och George undrade mest varför jag inte tog den? Vet ni hur lätt det är att hitta en bläckfisk i en båtmotor? Inte jättelätt kan jag ju säga... George vände ungefär upp och ner på hela motorn och när han väl hittade den så hade den kärat ner sig i några kablar så när George drog upp den så tog den liksom kablarna med sig... Det visade sig ganska snart att kablarna gick till en Blower och till foten. Sa mig inte mycket men vi kunde sakta köra i hamn och sen kostade det ungefär 50 euro att fixa nya reservdelar. Men nu funkar allt igen. George slänger inte upp fler bläckfiskar och jag har fortfarande inte kommit över mitt motstånd mot att ta i de klibbiga odjuren. Idag fick vi två stycken på drygt ett kilo styck.

1 kommentar:

  1. Oj vilket äventyr. Beundransvärt att du överhuvud taget stannade kvar på båten. Det hade nog inte jag gjort ...
    Kul berättat.

    /M

    SvaraRadera