tisdag 5 april 2011

Väntan, väntan, väntan

I söndags skjutsade jag George till akuten. Han hade haft ont ganska länge, till och från, men nu blev det helt outhärdligt. Läkarna trodde att det var njurstensanfall och gav honom två smärtstillande sprutor.
De hjälpte så han fick åka hem med tabletter att ta mot smärtan.

Men tabletterna hjälpte inte alls och igår vid lunch hade han så ont att han inte stod ut. Igen. Så jag körde honom till akuten igen och då plötsligt hade han inte alls njurstensanfall utan inflammation i bukspottskörteln vilket var farligt.

Jag fick ont i magen direkt, jag vill inte höra talas om bukspottskörteln någonsin mer i mitt liv efter det som hände Jan. Men läkarna sa bara: Det här är mycket allvarligt och ni måste genast åka upp till Västerviks sjukhus.
Jag hade tagit med mig Angelica i brist på annat så det var bara att slänga in George och Angelica i bilen och köra till Västervik.

Där fick han dropp och las in efter ytterligare provtagning.

Antagligen är det en gallsten som täppt till bukspottskörtelns kanaler och inflammerat där.
Att ha problem med bukspottskörteln är otroligt smärtsamt och det är därför han är inlagd.
Och för att han inte får äta och dricka...
Orolig väntan nu...

4 kommentarer:

  1. ... och nu är vi många som håller tummarna för att det här ska lösas snabbt så han blir bra och får åka hem igen.
    Tänker på er hela tiden.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej! Vi håller tummarna. Det här hittade jag på nätet:
    En vanlig orsak till bukspottskörtelinflammation (pankreatit) är att en gallsten farit ut i gallgången och fastnat i vid slutmuskeln vid ingången till tolvfingertarmen. Slutmuskeln är gemensam med bukspottskörtelns gång varför stenen då även kan blockera körtelns utlopp och därmed orsaka inflammation. Pankreatit kan i sällsynta fall, 5-10%, bli riktigt allvarlig men går oftast över av sig själv inom en vecka.

    SvaraRadera
  3. Tack! Då håller vi tummarna för att han tillhör den allra största procentsatsen - där det går över av sig själv.

    SvaraRadera
  4. usch stackars George hälsa till honom o krya på sig

    SvaraRadera