torsdag 25 augusti 2011

Liten blir stor...

I morse åkte tre av tjejerna med skolbussen in till stan. Bara Angelica och jag kvar som vandrade upp till skolan här. Ellen började läsa franska, som språkval, och då åker de in till stan för att läsa det en gång i veckan. Emelie och Alexandra är ju vana vid de här laget, de fokuserar mest på sina mobiltelefoner men Ellen tyckte nog att det var spännande att få vara en av "de stora"...

De börjar bli stora nu, mina små.
~ * ~ * ~ * 
Jag tog en ny runda med kommunen och Trafikverket idag, angående busshållplatsen som barnen står vid. Det är bara en skylt, ingen hållplats-ficka, ingen kur och vintertid får de stå på körbanan där lastbilarna dånar förbi i 70 km/h (det är 50 här, men det håller de inte), i en kurva dessutom.
Det retfulla är att kommunen har gjort sitt, de har köpt in en busskur. Men Trafikverket är det som ska sköta vägarbetet kring det hela och de har haft ärendet hos sig i tre år
Men nu lovade han att ta upp det på mötet igen.

Jag börjar komma ikapp på kontoret nu, har jobbat ganska mycket den här veckan men nu börjar det kännas lugnt. I skogen bakom kontoret ropar både lingon & blåbär på mig... Jag vill hinna plocka innan det är för sent!
Till helgen tänkte jag börja måla huset, det blir nog inte varmare än så här så det är bara att köra på. Daggen ligger kvar länge och fukten hänger i luften så det blir eftermiddagsjobb...
Annars har det varit det vanliga tekniska krånglet som tagit upp min tid den här veckan:

1. Boxer (digitalteve) hoppar ur när man inte har teven påslagen på en månad och man får söka in kanalerna på nytt, vilket jag inte kan eftersom vår fjärrkontroll gått sönder och jag inte hittat en ny likadan och alltså måste byta digitalbox vilket jag tycker är en tråkig utgift...

2. Min bärbara jobb-dator (som jag hade med mig till Grekland) tror att vi fortfarande är i Grekland... Önsketänkande, men den går in på "Roaming-nätet" istället för Telia mobila bredband som den borde. Telia Support i all ära, men vi förstår inte varandra. Alls. Jag har avinstallerat både det grekiska bredbandet och Telias bredband för att sen lägga in Telia igen, men ändå fungerar det inte!

3. Alexandras mobil har ingen täckning, inte någonsin eller någonstans. En resa till Telia-butiken och det löste sig faktiskt...

Så där går det på i en ändlös lista känns det som...

När jag vill lugna ner mig så går jag ut och rycker upp ogräs ur grusgången. Ett evighetsjobb det med, men nu har jag i alla fall rensat upp en yta stor nog att ställa tillbaka bordet...
Optimist som jag är, vet inte riktigt när vi tänkte sätta oss här under körsbärsträdet men har vi tur så finns det nog några grillkvällar kvar än...



1 kommentar:

  1. Tredje försöket. Jag slängs bara ut hela tiden.
    Ni kommer nog att hinna sitta några gånger till i era trädgårdsmöbler.
    Ja, inför tekniken är man liten. Den gör vad den vill med en (erfor just det liksom ...).
    Hoppas du reder upp allt till slut.
    Bäst att sluta här innan det blir svart i rutan.

    SvaraRadera