torsdag 1 september 2011

Höstmys i köket

Smulpaj med vaniljsås sitter inte helt fel när regnet öser ner ute...
 Idag gjorde jag av med några av alla våra äpplen.
Det bästa är ju att göra äppelmos för då går det verkligen åt äpplen, men det finns ju en viss begränsning på hur mycket äppelmos man kan äta, och vi har kvar mos från förra året...
Något annat gott man kan göra och frysa in är ju äppelkakor. Jag brukar göra så många jag orkar och frysa in för det är så gott att ha hemma (och så känns det så skönt att få använda äpplena så att de slipper ligga och ruttna på gräsmattan).

Här är mitt enkla favoritrecept, det har jag fått av mamma och jag vet inte vad Äppelkakan heter så den får heta:

MAMMAS ÄPPELKAKA

3 dl vetemjöl
2 1/2 tsk bakpulver
1 1/2 dl socker
1 1/2 dl mjölk
50 gram smält smör
3-4 äpplen
1/2 msk kanel (man kan ta mycket mer...)
1 msk socker (samma sak här...)

1. Sätt ugnen på 200 grader. Smörj och bröa en form.
2. Skala och klyfta de urkärnade äpplena.
3. Blanda de torra ingredienserna, tillsätt mjölk och smör. Häll smeten i formen.
4. Stick ner äppelklyftorna tätt i kaksmeten, strö på kanel och socker.
Grädda kakan ca 30 minuter eller tills stickan känns torr.

Angelica hjälpte mig i köket och sen hjälpte även storasyrrorna till - att äta upp smulpajen!
Många utav de där klassiska recepten (som smulpaj) gör jag från min gamla Hemkunskapsbok. Den är jättebra till mycket och vid det här laget ordentligt tummad...

Nu återstår bara att skörda björnbär, hösthallon, plommon, päron och alla örter.

3 kommentarer:

  1. Oj så god den här äppelkakan lät. Har du fått den av mig? Så snällt. Ska kanske ta och skriva av receptet ...
    Ska bli gott att få provsmaka den när jag kommer ner nästa vecka.

    SvaraRadera
  2. Jag skrive av direkt, ser SÅ gott ut! Härligt med erat höstmys, jag blir så inspirerad! Kram

    SvaraRadera
  3. Har kopierat den. När jag orkar, OM jag orkar skall jag testa receptet. Men just äppelpaj är något av de få efterrätter jag älskar.

    Tack för receptet!

    Kram

    SvaraRadera