lördag 17 september 2011

Kristdaladagen

Idag var det dags för Kristdaladagen!
I år var det Bondens Torg och en massa godsaker och se på och köpa överallt.
Jag hade blivit tillfrågad från Samhällsföreningen om jag ville fotografera och dessutom skulle Ellens klass sälja Kroppkakor!
Solen sken och det kom massor av folk.
Mitt lilla bekymmer var bara att jag var sjuk.
Fick näsblod på morgonen och jag lyckades inte stoppa den. Tillslut ringde jag till Caroline och Lars, som har stor erfarenhet av problemet, och bad om alla råd de kunde komma på!
Råden löd:
1. Luta dig INTE bakåt för då sväljer du bara blodet. (Jo, jag vet.)
2. Lägg en kall tvättlapp på pannan, näsryggen.
3. Kläm åt över näsryggen och håll så.
Jag gjorde det och det stannade av.

Tur, för jag skulle ju både fota och sälja kroppkakor.
Mamma kom och vi gick upp till marknaden.
 Där fanns verkligen hur mycket som helst att köpa. Det känns så mysigt att handla närodlat och hemodlat!
Äppelmust och Hagtorn och Äppeljuice
Tunnbrödsbakning
Gamla traktorer, det var rena Gubb-dagiset! :-D
Svenska tomater!
Äppelmust från Kristdala
Jättesöta djur från Träda
Men vem vill äta Bacon när man kelat med en sån här???
Sen kom näsblodet tillbaka. I full kraft. Jag fick sätta mig i skuggan bakom Tempo och göra av med en halv rulle hushållspapper som jag fyllde med blod...
Äckligt!
Jag blev dessutom yr i huvudet, så det blev helt ohållbart.
Jag fick lydigt traska hem med Justin och mamma & Emelie fick ta över Kroppkaksförsäljningen.
Fotat hade jag hunnit göra, tack och lov.

Nu har jag vilat i fyra timmar och känner mig fortfarande yr.
Förstår inte vad det här är för en konstig förkylning.

7 kommentarer:

  1. Är det kanske dags att faktiskt besöka doktorn? Du måste också kolla ditt pk-värde. Min dotter har lite högt pk-värde (ska ligga på 1,0 och hon har 1,2) vilket gör att näsan lätt blöder och blodet koagulerar dåligt.

    Men: tipsar att det är läge för läkarbesök.

    Hoppas du kryar på dig.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt fint inlägg både med bilder, text och länk.
    Ja, det var en lyckad marknad på alla sätt och vis.
    Bortsett från att du inte mådde bra.
    Om det inte ger sig till i morgon, får du nog åka in och kolla upp det där.

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Vilket härligt väder ni hade.
    Du bör ta det lite lugnt Charlotte, att blöda näsblod på det där sättet kan tyda på stress.

    SvaraRadera
  4. Hej Charlotte! Vilka fina bilder du tog! Man känner verkligen stämningen. Skulle du kunna mejla dem till info[a]kristdala.se eller bränna en skiva så att jag kan lägga in några på hemsidan? Mvh Annicka/Samhällsföreningen

    SvaraRadera
  5. Underbara bilder! Är detta verkligen Krsitdala? Kändes som en grannby ute på landet....så fint! Man kunder känna både dofter och stämning via dina kanon bilder!Så lyckat!
    Ring nu och beställ tid...Kram Liselott

    SvaraRadera
  6. Hej! Fina bilder och en lyckad Kristdala dag.. Såg i din blogg att du hittat till Passion4baking, det är min svägerska och hennes väninna Manuela som har den bloggen. Manuela bakar och Trude skriver.:) / Mirka

    SvaraRadera
  7. Vad kul! De skrev om den bloggen i en mattidning, tror det var nya numret av "Hembakat" så jag kikade in där och blev fascinerad! Kul sammanträffande!

    SvaraRadera