måndag 2 maj 2011

Tillbaka i vardagen...

Nu är påsklovet slut.
Igår kväll när jag hjälpte Angelica att tvätta håret (vilket är jättekrångligt med gipsad arm) så upptäckte jag att hennes hål i örat hade inflammerats. På baksidan av örat var det både varigt, blodigt och svullet. Stackaren! Hon klagar verkligen aldrig! Jag tänkte plocka bort örhänget så att det fick läka men det gick inte. Ploppen till örhänget (låset) hade åkt in i köttet och hon hade så ont när man rörde vid det att vi inte lyckades plocka bort örhänget. Efter låååång tid med försök på försök och många tips och idéer provade så gav vi upp.

Så i morse när jag skjutsade George till magnetröntgen i Västervik så tog jag med mig Angelica och medan George röntgades så gick jag in på akuten och log snällt (för jag insåg ju själv också att det här nog inte egentligen är ett fall för akuten men jag ser ju hellre att en duktig kirurg karvar i hennes öra än en halvt ointresserad läkare på en vårdcentral...).

Många försök även här, först med sjuksköterskor och sen med läkare och sen skickades hon vidare till öronkliniken där hon fick "operera" bort örhänget under lokalbedövning.
Hon hade så otroligt ont (innan bedövningen) och var jätterädd att någon skulle röra örat så varje ny person hon fick träffa på sjukhuset talade hon om för att hon hade faktiskt jätteont om man rörde vid örat och att hon faktiskt ville ha bedövning.
Nu återstår bara att häva inflammationen, men det är ju mycket enklare utan ett örhänge i hålet...

På torsdag får hon ta bort gipset på armen så snart är hon hel igen! 

7 kommentarer:

  1. Nämen!! Har inte hon haft nog? Vad duktig hon ändå, hon ser ju rätt glad ut på bilden.
    Vad jag förstår är det inte aktuellt längre för henne att ha hål i öronen? Alla kan ju inte ha det. Synd iallafall, hon hade ju sett fram emot det så mycket.
    Och så får vi höra hur det gick med Georges röntgen. Håller tummarna att allt är bra.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hon VAR rätt glad på bilden, hon hade precis fått ett stort wienerbröd!
    George får svar på torsdag. Kram

    SvaraRadera
  3. Phu och åter phu!!! Stackars lilla tjej, hoppas att allt blir bra snart!

    SvaraRadera
  4. En sån tuff liten tjej! Vad duktig du varit! Liselott

    SvaraRadera
  5. stackarn vad jobbigt, tyvärr beror det antagligen på att hon har nickelallergi, känner igen det där från både egna barn o barnbarn

    lilla Felicia som fick hål i öronen för ca 1 år sedan har problem med ena hålet och ska bara ha guldörhängen för att slippa problem

    SvaraRadera
  6. Uj uj uj. Stackars tös. Min dotter råkade också ut för det i hennes ålder. Fy tusan så ont hon hade. Även där fick läkare gå in och operera bort örhänget. Skönt att hon blir av med gipset snart. Små flickor ska INTE ha gips.

    Kramis

    SvaraRadera
  7. Jag tänkte också på det där med nickelallergi, för hon blev röd en bit ner på halsen på motsatt sida från där örhänget satt. Såg lite skumt ut. Kanske ska allergitesta henne.

    SvaraRadera