torsdag 22 april 2010

Dagens rätt!

Jag lagar otroligt mycket mat. Faktum är att jag tillbringar timmar i köket varje dag... Ibland är det jättekul och ibland är det pest. Men vi är sex personer i familjen och vi äter både lunch (inte skolbarnen) och middag hemma vilket innebär att jag lagar 14 måltider på en vecka. Och de där 14 måltiderna ska varieras ~ man kan ju tyvärr inte leva på Carbonara alla dagar på året...
(Bilden lånade jag på Goda Recept)

Det finns bara ett sätt att ro runt det hela och det är att planera. Skriva veckomatsedel och veckohandla. Det låter väldigt "duktigt" men faktum är att det är jobbigare att låta bli... Att springa in på Konsum med trötta barn och rycka åt sig något som man blir sugen på för stunden (Carbonara).

Jag inspirerades av Carolines sätt att göra veckomatsedel, hon gick igenom alla sina kokböcker och var tvungen att välja något recept ur den som stod på tur. Jag brukar göra en eller två nya recept på en vecka och på det sättet så provar man ju nya rätter. OCH man använder sina kokböcker...
Annars inspireras jag av:
Och även de andra sidorna på Tasteline...
Prenumenerar på tidningen Laga Lätt som har jättebra mat & bakat.
Och har innan dess i flera år prenumenerat på tidningen Matmagasinet, som också är bra men som jag tröttnade lite på. Nu hämtar jag i alla fall mycket från de gamla tidningarna.
Och givetvis min morbror Görans härliga sida: Koppargrytan .

Idag blir det Fylld Squash i ugn. Enkelt & gott!

Receptet:
1/2 squash per person (beror på storleken)
köttfärs
krossade tomater
lök
vitlök
salt och peppar
buljongtärning
ost

Stek köttfärsen med hackad lök & vitlök. Gröp ur squashen och hacka de kärnfria delarna, lägg ner i köttfärssåsen. Låt koka ihop. Lägg squashen i en ugnssäker form, bredvid varandra och häll på lite olivolja, salta & peppra. Lägg i köttfärs och riv ost över. In i ugn 200 grader tills squashen känns mjuk.
Servera med ris och vitlöksyoghurt.
Som små soldater i rad... Men små squash i väntan på ugnen.


Och så här långt har årets squash kommit! Men den som väntar på något gott...


Dagens efterrätt...

2 kommentarer:

  1. Kul med bra kokböcker. Då blir det genast lite roligare att laga mat.
    Och du lyckas ju bra med det ...

    SvaraRadera
  2. Jag håller helt med att veckohandla är suveränt. Jag måste ju erkänna att jag inte är lika duktig på att variera veckans mat men som sagt veckohandlar gör jag och planerar på det sättet veckans mat. Problemet här är istället att jag äter vegetariskt men inte dem andra :-)

    SvaraRadera