måndag 19 april 2010

Städdag!

Idag är jag ledig för jag har varit med Emelie hos tandregleringen och tänkte ägna dagen åt att städa!
(Så vad gör jag här vid datorn...?)
Det verkar alltid behövas och nu har jag gett barnen egna "ansvarsområden" som de får underhålla för att tjäna ihop till sin månadspeng. Jag tycker att det är ganska rimligt, eftersom vi bor här allihop och alla hjälps åt att stöka till.

Men när jag var på ett föräldramöte härom dagen så kom vi att diskutera det här med barn och pengar efteråt. Det visade sig att många barn behövde verkligen inte göra någonting hemma. Och ändå fick de stora summor pengar! En tjej (13 år) fick lika många hundralappar som hon var år gammal, i år alltså 1.300 kronor i månaden att sätta sprätt på! Jag tycker att det är galet!
Den tjejen fick givetvis också köpa sina kläder själv, men jag tycker att det är för mycket i alla fall!

De barn som verkligen fick hjälpa till hemma de hade uppgifter som att tömma diskmaskinen, gå ut med hunden etc. Men barn (och tonåringar) vill ju lära sig och sen klara sig bra själva. De tycker ju att det är kul att få ansvar - att laga mat, baka, sköta tvätten, stryka (men tyvärr inte att städa).

Själv kunde jag nästan ingenting när jag flyttade hemifrån. För jag växte upp på 70-talet då det var mycket uppdelat i en "barnvärld" och en "vuxenvärld". Barnen lekte och föräldrarna fixade resten. Ut med hundarna fick jag ju gå men jag kunde knappt steka pannkakor...

Ja det var mina tankar kring det här... Nu ska jag - som sagt - städa. Själv.
Barnen har fått andra uppgifter idag.

3 kommentarer:

  1. Jag kommer ihåg vi fick städa våra egna rum, diska och när vi blev äldre tvätta våra egna kläder...som gjordes att vi kokade dem på spisen och hängde dem i badrummet.
    Fickpengar var det inte något tal om.
    Om vi skulle glömma en dammtuss någonstans i rummet frågade mamma hur vi bar oss åt att städa runt den tussen.
    Det var tufft men vi lärde oss.
    L&R i TN

    SvaraRadera
  2. Så sant. Jag vet faktiskt inte heller om jag fick så vidare mycket månadspeng när jag var i mina barns ålder...

    SvaraRadera
  3. jag lärde också barnen att både städa, tvätta, baka o laga mat
    jag tycker man gör barnen en otjänst genom att inte lära dem hur det går till hemma
    det blir en tillräcklig chock ändå att flytta hemifrån och få veta vad det kostar

    SvaraRadera