onsdag 20 juli 2011

Mätt och klart

Igår blev lantmätarna klara så nu har vi stolpar runt tomten!
Känns som att vi är en bit på väg.
Tomten får inte gå hela vägen ner till havet, på grund av vissa regler, men vi har ju varken granne eller någonting annat mellan oss och havet så vi gör ju i ordning där också sen.
Just nu ligger det en stor rishög där.
Mannen som stulit marken ovanför oss blev av med en stor bit mark.
Han påstår sig vara bonde och därmed ha rätt att ha sina djur här för bönderna i Grekland får ha sina djur på kommunens mark.
Men han har ju bara lånat en häst och ställt in i sitt skjul...
Nu ska vi se till att Vonitsa kommun åker ut och stakar ut en väg som går ner mot vår tomt.

När vi åker och badar på eftermiddagarna så badar vi oftast (nästan alltid) vid "Kastro Beach", en strandtunga som ligger precis vid inloppet till Lefkas.
Det är bra där, lagom mycket folk, bra sand, lagom stora vågor (så att även Angelica kan bada) och så är det nära.

En annan fördel är att man aldrig har tråkigt på den stranden...
För dels är det alltid strid om parkeringsplatserna, vilket gör att antingen börjar några slåss om platserna eller någon annan oförätt, eller så kör någon fast djupt ner i sanden.
Då har i alla fall jag något att ligga och titta på när jag solar... :))

Att stranden är vid inloppet till Lefkas gör att båtarna står där utanför och väntar på broöppningen som är en gång i timmen eller något sånt. Det är också kul att titta på alla snygga båtar som passerar. Men igår kom det en lustig lyxbåt som fick alla på stranden att resa sig och glo.
Jag har aldrig sett något liknande!
Att det var något speciellt förstod vi ju eftersom bron öppnades speciellt för den här båten, exakt så att den inte skulle behöva stanna upp och vänta.
 Vi hade precis badat färdigt och var på väg in till Lefkas för att handla mat så vi stannade upp för att titta lite, men bilen körde förbi Lefkas hamn vilket betyder att den antagligen åkte  mot Nidri.
Det förde direkt tankarna till Onassis eftersom de har sin ö där, Skorpios. Athina Onassis är ju en av de rikaste i världen så hon har nog råd med en sån här...
 Snygg trappa att gå ombord på, jag skulle kunna vänja mig vid den...
Nehe, slut på Paparazzi.-uppdraget för den här gången... Men vips började det brinna på Lefkas så vi körde dit istället...

7 kommentarer:

  1. Det var en häftig båt! Jag ser hur den står utanför verkstaden i Kristdala tillsammans med den andra båten!

    SvaraRadera
  2. Ha ha, eller i vattnet... Kanske i sjön vid Kristdala? Så att vi kan åka från ena sidan till den andra...

    SvaraRadera
  3. Jag tänkte genast på familjen Onassis när jag såg bilden. Säkert dom eller några av deras kompisar. Självklart kan de inte ha en vanlig båt, det fattar man ju ... Var skulle de då få plats med sina fester när de är ute på havet?

    Så skönt att ni får ordning på tomtgränserna äntligen.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Om det är nån Onassis så borde de väl åtminstone åtnjuta samma broöppningsregler som alla andra? Men häftig båt måste jag säga. Riktigt häftig.

    SvaraRadera
  5. vilken cool båt, och vilka bra bilder du fick
    jag hittade lite om yachten på internet
    http://www.superyachts.com/news/superyacht-ocean-pearl-launches-with-yacht-plus-444.htm

    SvaraRadera
  6. Tack Annika! Det var spännande, om jag fattade rätt så kostar den bara 1.850.000 Euro - som hittat!

    SvaraRadera