tisdag 18 maj 2010

Körsbärsblommor





Sakta men säkert så genomför jag alla idéer som jag har i den här trädgården.
Med en dåres envishet kan tyckas...
Idag köpte jag mitt Japanska Körsbärsträd. Har hela tiden sett framför mig hur snyggt det ska bli att ha ett sånt i rabatten nedanför trappan.
Så att själva trädkronan blir lite insynsskydd mot själva trappan, där jag så ofta sitter...
Jag hade svårt att bestämma mig men valde till slut en sort som har hängande krona.
Trädet heter: Prunus serrulata "Kiku-shidare-zakura".
Nu vattnar jag och väntar....
Jag har snart klarat av mina mål för den här säsongen och det är jag jättestolt över!
Målen var: Häck utmed vägen (i princip färdigplanterad), Japanskt trädgårdsträd vid trappan (klart), Busk-rabatt utmed infarten (klart) och ett par träd i gräsmattan - för vi behöver skugga på tomten! Och något att hänga hängmattan i... (Får nog vänta några år på det, eller vad tror ni???) Alltså är det bara de här träden kvar nu! Funderar på Kastanj-träd eller så blir det fruktträd.
Måste forska vidare på det här...

4 kommentarer:

  1. Vad fint det blev!! Du är jätteduktig som genomför allt det där. Vet ju hur jobbigt det är bara gräva en enda liten grop.

    Vad trevligt också att ha ett blommande träd så tidigt på våren, då man verkligen hungrar efter blommor. För att inte tala om vad bina gör ...

    SvaraRadera
  2. Körsbärsträd är så vackra
    älskar att strosa i Kungsträdgården när de slår ut, det känns lite magiskt
    du får verkligen en fin trädgård

    SvaraRadera
  3. Jag älskar kastanjer som är underbara precis hela året om, när den tänder¨sina lyktor i maj, frukterna och hängena, samt lövens kanon form och färg i sprakande höst!!Köp en kastanj!!
    Kram Liselott

    SvaraRadera
  4. Ja det är faktiskt du som inspirerat mig att vilja ha en kastanj! Det lutar faktiskt åt ett sånt träd.

    Håller med om att Kungsträdgården är magisk med alla vackra körsbärsträd på våren! Vi var där förra våren och satte oss och åt glass och bara njöt! Otroligt vackert!

    SvaraRadera