tisdag 4 maj 2010

Storebror ser dig...

Idag var jag hos frissan och när jag satt där så kom Skatteverket in på salongen för att göra kontroll.
Det var väl antagligen den nya kassalagen som skulle kollas och jag förstår ju att det behövs både Skatteverk och kontrollanter - men de här var HEMSKA! Först och främst så klev de bara in bakom kassan och började slita och dra i deras datorer och apparater. Det FÖRVÅNAR mig att de har rätt att kliva in så utan något form av tillstånd, de får de ju inte ens göra om man är mordmisstänkt (utan tillstånd)!
Sen krävde de att flera ur personalen skulle ta sig tid att prata och förklara en massa saker för dem, vilket de ju givetvis egentligen inte hade. De hade ju halvklippta kunder som satt och väntade.
Därefter gick de runt och "förhörde" personalen så att de verkligen hade stämplat in för dagen - inför alla kunder. Jag tycker att det är ett helt vidrigt sätt att jobba på!
Hela deras skrämseltaktik - Akta dig så att vi inte kommer och kollar dig!
Som att alla ljuger & luras!

Sa inte Mona Sahlin att det skulle vara kul att betala skatt?
Då tycker jag att de ska anställa lite roligare kontrollanter...

Det jag stör mig på är att de allra flesta verkligen försöker att göra rätt, men det är otroligt svårt att få reda på deras regler och krav. Ringer man så svamlar de något och frågar man en annan handläggare samma fråga så får man ett annat svar. Ändå kräver de att man sen ska göra "rätt" (om de nu själva vet vad som är rätt) för annars får man straff. Jag tycker deras metoder är tvivelaktiga och jag tycker att alldeles för många som arbetar på Skatteverket är otrevliga och borde bytas ut!

Det tycker kanske Gudrun Schyman också???

4 kommentarer:

  1. myndighetsSverige är inte kul att ha o göra med
    och det värsta är att de förutsätter att man är en bov tills det motsatta har bevisats

    SvaraRadera
  2. Så där höll IRS (det amerikanska skatteverket) på för en del år se'n.
    Man hade inte en chans vare sig man hade rätt eller ej.

    Nu har det lyckligtvis ändrats...ingen behöver få stora darren om IRS skulle kontakta någon som behöver kollas.

    Om IRS inte beter sig som de ska enligt deras egna stadgar kan de anmälas...

    Men det är förstås alltid de som tror att de är så märkvärdiga att INGEN kan klaga på dem.
    De får betala dyrt plus förlorar sina arbeten om de åker dit...och de gör de om de anmäls.

    Vi har tur nog aldrig fått IRS brevet. Nu betalar vi inga skatter alls eftersom vi bor i TN (som inte har inkomst skatter)och vi tjänar inte tillräckligt att vi behöver betala federalt. Skulle vi växla in våra värdepapper innan vi båda är 75 blir det förstås en annan historia.
    Hej hej
    L&R i TN

    SvaraRadera
  3. Ja det är det som gör mig så sur - att de utgår ifrån att man är en bov...

    Jag skulle också vilja bo någonstans där man inte har inkomstskatt, låter ju jättebra att IRS skärpt sig & att folket nu har större rättigheter gentemot dem. Skatteverket skulle också behöva göra så...

    SvaraRadera
  4. Fy, låter inte alls varken roligt eller trevligt. Varför förutsätta att alla är bovar och bete sig efter det? Bättre att vara trevliga och förklara osv. *suck*

    SvaraRadera