måndag 17 maj 2010

Örtlandet

Tänk att allting kommer upp igen, trots den här långa vintern... Som små trogna vänner dyker de upp där i landet. Jag blir faktiskt imponerad av sånt!
Smög ut när jag höll på med middagen för att kika efter om jag hade någon persilja.
Det hade jag. Massor. Och Rosmarin, Timjan, Oregano, Citronmeliss, Temynta och jag vet inte vad...
Jag har inte hunnit dit ännu, har inte rensat bort ogräs och klippt ner vissna grenar men de växer så tappert ändå. Det är just det här som gör att jag älskar örtland! De sköter sig själva.

En och annan grönsak får också bo här, i mån om plats. Annars har jag inte riktigt tid med ett grönsaksland eftersom vi är borta hela sommaren. Så även här satsar jag på sånt som sköter sig självt...
Sparris. Så himla gott!

8 kommentarer:

  1. Det var ju fantastiskt med alla kryddor. Men jag blir ännu mer förvånad: HAR DU SPARRIS???????
    En eller har du fler? Vad himla avundsjuk jag blir.

    SvaraRadera
  2. Ja. En sparris. Sparrisen... Undrar vad jag ska laga av den???

    SvaraRadera
  3. Gratinera den och dela den i sex delar. Den som får knoppen är vinnaren ...

    SvaraRadera
  4. Bra idé... Jag har fler på Brödbacken, där har de tagit sig ordentligt. Här har jag bara två plantor och om jag letar bland ogräset kanske jag hittar någon mer liten sparris. Kanske blir det en soppa ändå...

    SvaraRadera
  5. "Din" oregano har förflyttat sig från brödbacken till malghult o nu växer den o frodas här på dämsvägen också;) likaså mynta, salvia o citronmeliss...Irja är nog stolt över oss däruppe i sin himmel:) Tänkte höra med dig om körvel, visst hade du det på brödbacken? Klarar sig rosmarin under vintern?täcker du den då? Min står i kruka än så länge. Kram Anna Lena

    SvaraRadera
  6. Kul att de flyttat med dig! :D
    Ja, Irja är nog stolt. Det är flera av hennes blommor också som flyttat med mig hit...
    Körvel kan du hämta på Brödbacken om du vill, de växer bakom syrénhäcken vid lilla grinden. Stora, vita blommor som ser ut som hundkex på sommaren. Men de är svåra att flytta, mina har inte klarat sig så jag ska göra nytt försök i år. Rosmarinen klarade sig utan min hjälp... ;) Kram

    SvaraRadera
  7. Men att du har fått kryddorna att övervintra denna kalla vinter! Grattis! Jag fick köpa ny timjan till och med... och mina två största klätterrosor verkar ha dött :-(
    Bara att ta fram sekatören och grova handskar!

    Hängmattan jag visar i min Blue Monday-bild är från Indiska, den nya kollektionen som Jade Jagger designat. Visst är den underbar?

    SvaraRadera
  8. Ja helt underbar! Den måste jag absolut leta upp! :D

    SvaraRadera