torsdag 30 juni 2011

Vi skördar körsbär...

 I år har körsbären mognat innan vi åkt iväg på semester så jag hinner ta hand om en del av dem!
Jag tycker att det är en sån lyx att gå ut i trädgården och skörda, att kunna koka saft, sylt, marmelad eller göra pajer. Då känner jag mig så otroligt NÖJD!
Sen är det ju gott att äta bären bara som de är också...
Och när man plockat så mycket man bara orkar och kokat flera flaskor saft så lägger man sig under trädet och ser upp och undrar hur det kan vara så mycket bär kvar på grenarna...
Men de bären ska mamma få ta hand om!
I alla fall så många som hon orkar plocka...
Ellen & Alexandra orkade plocka drygt 5 liter...
Hur gott som helst!Speciellt om man bara tar hälften av sockret som står i receptet.

5 kommentarer:

  1. det är kul att plocka körsbär, det går ganska fort jämfört med t ex blåbär

    SvaraRadera
  2. Det låter jättegott med vanilj i! Det receptet skulle jag gärna vilja ha! Vilken tur att ni han med körsbären nu innan ni åkte, så retligt att komma hem och det är försent....Kram

    SvaraRadera
  3. Vad gott det ska bli. Kan man få låna Ellen och Alexandra så jag kan ligga under trädet och titta jag också? De offrar nog gärna Grekland för att hjälpa mormor det är jag helt säker på.

    Receptet med vanlij får du gärna lägga ut på bloggen, det är nog fler som vill minska på sockret och det lät ju jättegott.

    SvaraRadera
  4. Ja receptet på körsbärssaften finns som en länk på själva ordet KÖRSBÄRSSAFT MED VANILJ under sista bilden.

    SvaraRadera
  5. Guud!!! Vilken fin ny header verkligen jättefin :)

    SvaraRadera