lördag 4 december 2010

Julgodis

Igår bakade Emelie och jag lite julgodis!
Det är en utav de roligaste sakerna med julen, allt gott man fixar i köket!

Igår blev det bland annat

Hallontryfflar
(ca 30-40 st)

125 gram hallon
1/2 dl koncentrerad hallonsaft
1 dl grädde
3 msk strösocker
250 gram mörk choklad

1. Blanda hallon, saft, grädde och socker i en kastrull. Låt småkoka på svag värme i 15 minuter.
2. Sila blandningen och låt den koka ihop utan lock tills endast ca 1/2 dl återstår. Det tar en stund och under tiden kan du finhacka chokladen.
3. Tillsätt den hackade chokladen och rör om tills chokladen har smält. Ha svag värme på plattan.
4. Ta kastrullen från värmen. Fördela tryffelsmeten i små formar av folie. 
Förvaras i lufttät burk i kylen.
Det blev verkligen OTROLIGT gott!

Något annat jag alltid gör så här i jultid är Biscotti. Oftast saffransbiscotti för det skulle jag kunna äta hur mycket som helst av men igår gjorde jag även en ny sort.

Biscotti med ingefära och kanel

100 gram smör, rumsvarmt
2 dl strösocker
3 stora ägg
7 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 tsk malen ingefära
2 msk malen kanel

1. Sätt ugnen på 175 grader. Vispa smör och socker poröst. Tillsätt äggen, ett i taget.
2. Blanda samman de torra ingredienserna med kryddorna och rör ned dem. Rör tills smeten är slät.
3. Rulla tre längder och lägg dem på en plåt. Platta till dem något.
4. Grädda längderna i ca 20 minuter. Ta ur plåten ur ugnen och skär längderna diagonalt, bitarna ska vara ca 2 cm breda.
5. Ställ tillbaka plåten och grädda i ytterligare 10  minuter. Stäng sedan av ugnen och låt kakorna stå i eftervärmen tills de är genomtorra. 
Också jättegoda!

3 kommentarer:

  1. Det ser jättegott ut.
    Det är bra att ni provbakar detta. Jag utgår nämligen ifrån att ni kommer att äta upp allt innan jul. Så då måste ni ju baka nytt tills vi kommer, eller hur?

    SvaraRadera
  2. Nej absolut inte. Jag bakar nu, för att jag har tid nu, och sen får ingen röra förrän julafton klockan tre!

    SvaraRadera
  3. Men vilket underbart inlägg - helt i min smak! Jag har länge tänkt prova på hallontryfflar och nu ska det banne mig bli av! Tack för inspirationen!

    SvaraRadera