måndag 20 december 2010

Konsten att baka världens finaste pepparkakshus

I år tänkte vi att vi skulle göra vårat eget hus - Som pepparkakshus!!!
Med balkong, trappan med pelarna och allt! Varje litet fönster på rätt plats så att var och en kan känna igen sitt rum. Vilken otroligt bra idé!
Vi tänkte att pelarna utanför trappan kunde göras av polkagrisstänger.
Emelie och jag tog en promenad upp till affären och köpte vad som behövdes.
Julmusiken på och så satte vi igång!
Det blev SÅÅÅÅÅ bra!
Men vi hade i alla fall roligt!
Och nu tillbaka till vad jag lovade i rubriken:
Konsten att baka världens finaste pepparkakshus är: Köp ett!
Det måste ha varit en saddist som kom på att vi, redan julstressade människor, skulle stå och försöka få ihop sköra pepparkakor till ett HUS! Varför skulle vi göra det???

10 kommentarer:

  1. ibland vill man så mycket mer än vad det blir när det är klart
    jag tycker tanken var fin och jag fattar inte heller hur de klarar av att göra hus

    SvaraRadera
  2. Jag blev så otroligt imponerad av den första bilden. Har de gjort det där pepparkakshuset!!! Fantastiskt ...
    Men ... jaja, skönt att se att ni är som normala människor, det hade varit knäckande annars. De där bitarna är nog goda att äta ändå, med sockerlag på och allt.

    SvaraRadera
  3. Vilken fin idé och tänk att ni gav er på det?! :-)

    Jag tycker er pepparkakshus är vackert och det spelar ingen roll om ni köpt ett. Det ska ändå sättas ihop och dekoreras och så...

    SvaraRadera
  4. Tyvärr, Sofie, så är bilden på det första pepparkakshuset lånad... Jag tror att jag har bestämt mig för att pepparkakshus är en dålig idé.

    SvaraRadera
  5. Det var ett fint hus i tankevärlden!

    SvaraRadera
  6. Ja, där var det som allra bäst!

    SvaraRadera
  7. Tur för mig att ni lånat bilden annars hade jag fått ännu mera julstress.....Liselott

    SvaraRadera
  8. Ja men den sista bilden är min alldeles egna! Se på den och du behöver aldrig mer känna prestationskrav... :-D

    SvaraRadera
  9. Ah, då missuppfattade jag det hela *skrattar*
    Men tjusigt var det och jag tycker ni var duktiga som försökte...

    SvaraRadera
  10. KOm in på din bogg då jag sökte på pepparkakshus.

    Hihi du verkar ju störtskön.

    Vi har nu också bakat ett pepparkakshus efter att ha hämtat inspiration från samma bild som er.

    Såg att du prenumererar på Unni Drougges blogg också. Det satte sista spiken i kistan. Jag är dina nya prenumerant.

    Hälsningar Nina från Gotland.

    SvaraRadera