torsdag 28 oktober 2010

En hälsning från pappa

Vissa dagar är det riktigt tungt, och det här är en sån dag.
Jag saknar pappa, han var så cool! Han brydde sig inte om vad andra tyckte, han var aldrig med och tävlade när det gällde att samla på sig dyra prylar eller annat. Han tyckte inte att sånt var viktigt. 
Det var så skönt att ringa honom och höra hans avspända attityd, hans självklara svar.
Han var alltid så otroligt lugn.
Att inte kunna ringa honom är det värsta som har hänt mig.
En gång fick jag ett kassettband av pappa. 
Det var dels några låtar där han spelade (alla instrumenten!) och Caroline och jag sjöng men efter det var det tre låtar som han hade skrivit själv och sjöng in själv. Jag vet att jag hade den kassetten när jag bodde i Grekland och jag har lyssnat på den när vi varit där nere om somrarna så därför tog jag hem alla mina kassettband från Grekland i somras. Men jag hittade det inte! Jag lyssnade igenom vartenda ett men det var inte där!

I natt låg jag och grubblade över livets stora ting. 
Kunde inte sova och allting kändes så stort och jobbigt. 
När barnen gått till skolan tog jag en lång promenad.
Jag brukar ju hålla en ganska käck & glad attityd här på bloggen, men ibland är det helt nattsvart här.
När jag kom hem bara visste jag var kassettbandet låg.
Jag gick in med ytterkläderna på och lyfte fram rätt låda direkt - och där låg det!
Så jag kröp upp i pappas favoritfåtölj och lät mig tröstas av pappas egen röst, i låten han skrev en gång för länge sen.

♫  Du tycker att det är grått och längtar härifrån.
Kom igen, kom igen, kom igen.
Och när vargarna river och när vindarna drar, samla ihop allt du har, kom igen.
Kom igen, kom igen, kom igen.
Jag vet att du kan komma, komma igen, se till att vindarna vänder. Jag vet att det går.
Kom igen, kom igen, kom igen.
När solen har gått ner och månen inte syns, när du tvivlar på allt du hör.
Finns det ändå någonting som du kan hitta på. Du är stark nog att komma igen.
Kom igen... osv

Du som känner ensamhetens iskalla vind och sett allt för många vänner tystna och gå.
Jag vet hur det känns, jag har varit där.
Jag har gått alla stigar som du…

Kom igen...
Lyft din blick, res dig upp. Tänd en eld inom dig, kom igen, kom igen, kom igen.
Det finns alltid en väg, som leder dig hem.
Kom igen, kom igen, kom igen.
Ja kom igen. Kom igen. 

11 kommentarer:

  1. Ja, det var verkligen fint. Förstår att vissa dagar är mer sorgliga än andra, man måste ju inte alltid var så där käck och glad. Så fint att det fanns inspelat material från honom. Det är ju inte alltid möjligt.Måste ju vara ovärdeligt.
    Kram lilla gumman. Unna dig att sörja. Vi ses snart.
    Ma

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Jag skulle verkligen vilja föra över låtarna från kassetten till CD, ska ta reda på var man kan göra det.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Det måste vara otroligt värdefullt att ha detta kassettband. Att kunna höra honom när sorgen är som störst eller saknaden gör sig påmind. Kram

    SvaraRadera
  4. Åh, så fint! Grät en liten skvätt både för dig o mig när jag läste det... Ibland är det så befriande att bara få sörja o sakna, helst nu när man vet att smärtan lägger sig lite med tiden. Eller man kanske blir bättre på att hantera den, acceptera den...jag vet inte men jag tycker om att minnas o med minnen kommer smärtan ofta. Rörig jag är, men du förstår nog... Kram Anna Lena

    SvaraRadera
  5. Jo jag förstår. Men jag tycker fortfarande att sorgen smäller till helt oväntat då och då, det är lite svårt att hantera.
    Men ibland vill man (eller behöver) gråta ut och då är det så skönt att frossa i alla minnen man har. Kram

    SvaraRadera
  6. Sorg är jobbigt, och man ska gå igenom alla faser innan man ser en ljusning
    Vilken tröst att du kan lyssna på din pappa och känna honom nära
    Kramar om

    SvaraRadera
  7. Hej Charlotte. Så fint och så sorgligt. Det tog mig djupt med tanke på mina barn. Kram Jan

    SvaraRadera
  8. Det var något av det finaste och mest ärliga jag läst på mycket länge! Vilken skatt att ha bandet kvar! Ibland lämnar man spår som blir så värdefulla efterhand.Vad fint han skrev, mycket tänkvärd text! Skaffa flera kopior så att du har, Caroline skulle säkert vilja ett också.Jättevarm kram till dig och du- jag är så glad att du finns!!

    SvaraRadera
  9. Verkligen jättefint. Sorgen är verkligen stor och vissa dagar är som sagt tyngre. Jag har ett likadant kassettband någonstans, det gäller bara att leta...
    Kram
    Caroline

    SvaraRadera
  10. Så himla bra och fint skrivet!
    Hälsningar/SA

    SvaraRadera