måndag 11 oktober 2010

Visst är det skönt...

När solen skiner!
Och det gör den ju just nu, just här, så det får man ju vara glad för...
På morgonen får man skrapa rutan på bilen men när solen tittar fram så blir allt som det ska igen.
Det är ju inte sommarvärme direkt, men nästan ännu bättre!
För nu kan man ju vara ute och göra vad man vill utan att bli alldeles svettig, slippa besväras av mygg och flugor och inget tjat om att åka och bada!
Hösten är min favoritårstid! (Har jag sagt det förr???)
I söndags var alla barnen hemma, det händer inte ofta, och vi tog en kopp te på trappan i höstsolen.
Annars gick söndagen åt till att rensa grusgången. Det finns det inte mycket positivt att säga om...
Det är fortfarande full fart i rabatterna, massor av blommor står som solar och man fattar inte hur de klarar de här kalla nätterna...
Ett spännande projekt är min växt som jag fick från min svärmor förra sommaren. Den är alltså född i Grekland och förra vintern hade jag den inne som en krukväxt. Nu planterade jag ut den i våras för att den skulle få stå och sola sig och den har verkligen växt sig enorm. Jag kan inte gärna ta in den som krukväxt igen och jag har verkligen ingen aning om vad det är för växt och om den kan överleva en svensk vinter.
Är det någon som vet vad det här är för blomma?
Den breder ut sig och är väldigt fin, men vad är det?
I Grekland ligger den ofta som en hel matta utmed rabatterna.
Men om den har samma övervintringsförmåga som Pelargonerna så är det illa...

6 kommentarer:

  1. Som vanliagat fantastiskt fina foton. Nyckelpigan är ju helt otrolig.
    Hoppas någon kan svara på vad det är växt du fick från Grekland.
    Göran kanske?
    Vi har också fint väder här, man måste ju helt enkelt vara ute så mycket det går nu. Men vi får glädjas åt de växter som finns i vår närhet. Det som är bra med dessa är att vi inte behöver sköta dem. Det kommer små bilar fyllda med små gubbar som hoppar ut med krattor, spadar, hackor m m. Sen åker de och då är allt så jättefint. Du kan låna dem om du vill :-)

    SvaraRadera
  2. Ett par förslag:
    Ta ett par skott och plantera dem i en kruka så att du har dem kvar ifall de inte överlever vintern
    Skulle de händelsevis överleva kanske du har ett ställe på tomten där ingenting växer hur mycket du än försökt. Plantera dessa plantor där.
    Bra va!!!
    L&R i TN
    Master Gardener eller i alla fall medlem i en Garden Club

    SvaraRadera
  3. Smart! Då gäller det bara att ta reda på hur man tar skott av dem... Ska kolla det. Tack för tipset.

    SvaraRadera
  4. det ser ut som en slags stenväxt, finns det inte något blomsterforum på nätet som du kan fråga?

    SvaraRadera
  5. Vet att de växer i Spanien också, jag tog med mig skott därifrån som inte klarade sig. Vet dock inte vad de heter, snyggingarna...

    Om du kikar in hos mig finns något till dig!

    SvaraRadera
  6. Å tack för utmärkelsen!
    Sånt här gör verkligen att jag får ny lust att fortsätta blogga!

    SvaraRadera