torsdag 10 juni 2010

☼ Sommarens Söta ☼

Idag blev jag med ny kokbok... Jag fick Sommarens Söta (Lisa Eisenman Frisk & Monica Eisenman) vilket inte helt förvånande är samma författare som boken jag fick i vintras, Vinterns söta, och som jag bakade massor ur!

Nu regnar det helt envist utanför fönstret så jag tänkte passa på att fylla alla kakburkar och frysar med kakor och bullar av alla de slag så att vi kan ligga i hängmattan och njuta de där soliga dagarna som kommer JÄTTESNART!
Boken är full av läskande bilder & recept...
Idag blev det  ~ Världens Godaste Chokladknäcksnittar
Ja, de hette så. De var nog världens godaste också, jag har inte ätit så jättemånga chokladknäcksnittar innan.
VÄRLDENS GODASTE CHOKLADKNÄCKSNITTAR

Ca 16 kakor

125 gram rumsvarmt smör
1 dl strösocker
2 msk ljus sirap
3 dl vetemjöl
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker

ca 50 gram mörk choklad till garnering

Värm ugnen till 175 grader.
Vispa smör och socker poröst. Rör ner sirapen. 
Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten.
Blanda till en slät deg.
Forma degen till en rulle och lägg den på en plåt, smord eller med bakplåtspapper.
Grädda i 15-20 minuter och låt sedan svalna något.
Skär längden i sneda, ca 2 cm breda bitar. Lägg över dem på ett galler för att kallna.
Smält chokladen och ringa över kakorna.

Och ÄT UPP DEM!!!

Jag hann knappt fotografera dem innan de var slut, tur jag gjorde dubbel sats. (Det gör jag alltid, det  måste man när man har 4 barn...)

Boken rekommenderar jag, även den här.
Mycket goda recept av frukt & bär sen när den tiden kommer.

5 kommentarer:

  1. Tack, det ska bli hur gott som helst ...
    Spar några till oss.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hörrudu ska inte mjölet och kakaon och vaniljsockret blandas in någonstans...
    HELP...
    L&R i TN

    SvaraRadera
  3. Ha ha. Du är vaken du! Självklart så är det ju så... Jag blev lite avbruten av frågvisa barn när jag satt och skrev av receptet. Ska gå in och ändra det!

    SvaraRadera
  4. Mmmmmmm underbart! Härliga bilder med stooor sommarkänsla... Tack snälla du!

    Marie

    SvaraRadera
  5. Tack, Thank you, Merci, Gracias etc etc
    L&R i TN

    SvaraRadera